SD vill ha färre ledamöter i kommunfullmäktige! | Sverigedemokraterna i Sjöbo

SD vill ha färre ledamöter i kommunfullmäktige!

Artikel i Ystad Allehanda 2017-10-12 :

Citat ur artikel:  –Sjöbo är en till ytan stor kommun, och för att få en bra fördelning behövs det 49 ledamöter, säger kommunalrådet Magnus Weberg.

Sverigedemokraterna var dock av en annan åsikt, när frågan diskuterades i kommunstyrelsen. De menade att 39 ledamöter var tillräckligt. Slut citat

Med anledning av beslutet i kommunstyrelsen och ovanstående artikel skickad  SD Sjöbos gruppledare Lars-Wilhelm Larsson in följande insändare,som är inne i dagens YA (2017-10-18):

”Ett överdrivet stort kommunfullmäktige

Kommunalrådet Magnus Webergs argument för att behålla 49 mandat i fullmäktige är verkligen besynnerliga, han påstår att det är viktigt att ha 49 mandat för att kommunen är stor till ytan. Det har ju absolut inget

med det att göra, utan hur partierna fördelar sina kandidater.

Det finns alltså ingenting som säger att man får en bättre fördelning på mandaten för att man har ett stort kommunfullmäktige och det är ett ganska konstigt tänkande när man vill slimma alla andra kommunala verksamheter.

Vi i Sverigedemokraterna anser det är viktigt att hushålla med alla kommunens resurser, även om det är relativt små kostnader som sparas med tio mandat mindre i fullmäktige, hur blir vi annars trovärdiga i alla andra sammanhang där vi vill hantera kommunens medel varsamt?

Moderaterna och Socialdemokraterna är också väldigt försiktiga när vi diskuterar kommunens organisation och kommer inte med besked från i allra sista stund, det verkar som det viktiga är att det inte blir något som SD föreslagit.

Det som också är förvånande i den här frågan är det tysta samarbete som tycks råda emellan Socialdemokrater och Moderater. Kliar du min rygg så kliar jag tillbaka, det kommer inte att leda till en minskad politisk organisation i kommunen, så länge dessa två rödblåa partier har något att säga till om.”

Gruppledare

Lars-Wilhelm Larsson