Obegränsat antal ensamkommande | Sverigedemokraterna i Sjöbo

Obegränsat antal ensamkommande

Idag den 15 maj 2013 röstade en majoritet i kommunstyrelsen igenom att vi ska ta emot ett obegränsat antal ensamkommande flyktingbarn. Detta oavsett vad det kostar kommunen och dess invånare.

Sverigedemokraterna och Sjöbopartiet var de enda partier som inte röstade ja till detta.  Men Sjöbopartiet sitter redan i knät på moderaterna och stödjer dem genom sitt samarbete, så indirekt är de för massinvandring.

Bengt Olsson (SD) undrade varför majoriteten ville spara in på brandstationer och medborgarnas säkerhet samtidigt som de nu slänger ut miljontals kronor på ensamkommande. Stefan Lundgren svarar då som han brukar. – Vi får ersättning från staten.  Denna ersättning från staten påstår han ska täcka alla kostnader som en ensamkommande bär med sig, och detta utan att han ens har en budget att visa upp.

Men staten är ju du och jag och hans påstående stämmer dessutom inte då kommunen måste stå för alla kostnader när de ensamkommande har fått uppehållstillstånd. De ensamkommande har rätt till gratis tolkar, skolgång med hemspråksundervisning, ritualslaktad mat, kläder, fritidsaktiviteter samt utrustning för att utöva dessa, fickpengar, eget boende när de fyller 18 år samt mycket mer.

Kommunen är även skyldig att leta upp deras släkt och vänner och återförena dem här i kommunen, och även detta är en kostnad vi får ta. Förutom dessa kostnader för kommunen så är det oftast en lång väg till självförsörjning för en invandrare, i genomsnitt tar det 7 år innan detta är uppnått.

Men det allra värsta i beslutet är att familjenämnden ska få fria tyglar och avgöra hur många ensamkommande kommunen ska ta emot, detta trots att vi har haft en folkomröstning angående flyktingmottagning till kommunen där kommuninvånarna med klar majoritet röstade nej till detta. Och inte minst med tanke på det inkompetenta svar vi fick från Magnus Karlsson (M), ordförande i familjenämnden på vår interpellation angående kostnader för ensamkommande.

/Johan Holgersson ersättare i Kommunstyrelsen