Motion om året runt öppen skidbacke | Sverigedemokraterna i Sjöbo

Motion om året runt öppen skidbacke

En unik möjlighet för Sjöbo.
Då vi har en superfin skidbacke med gångavstånd från Sjöbo tätort och med många tusen skidsugna skåningar och danskar inom en två timmars radie från Sjöbo, så har vi här en fantastisk möjlighet att sätta Sjöbo på kartan för något så unikt som en skidbacke som är öppen året runt med en beläggning av snowflex.

Snowflex-beläggning är mattor som läggs i backarna bestående av plastfransar vilket gör att man både glider bra och kan svänga och bromsa ordentligt. Ut ur materialet sipprar det även ut vatten så att allt glider som det ska. Under detta sitter ett mjukare material för att få en mer genuin snökänsla och minska risken för skador när man ramlar.

Detta koncept fungerar uppenbarligen bra då det har slagit igenom stort i Storbritannien och fortsätter att växa världen över. Backarna med Snowflex har ofta parker i stor skala vilket öppnar upp för mycket träning på boxar, rails och hopp innan vintersäsongen börjar.  Detta finns ännu inte i Sverige, men vårt mål är att Sjöbo ska vara först med detta framtids och jobbskapande projekt.

Därför yrkar vi i Sverigedemokraterna:
– Att kostnaderna samt möjligheterna för att uppföra en komplett ”snowflex” skidbacke i Sjöbo kommun utreds.
– Att det undersöks om det finns möjlighet till EU-stöd för detta projekt.

Johan Holgersson, 2:e V. Ordförande SD Sjöbo, Ledamot KF Sjöbo
för Sverigedemokraterna i Sjöbo