Johnny Skalin i debatt mot Folkpartiet och informationsmöte i Sjöbo | Sverigedemokraterna i Sjöbo

Johnny Skalin i debatt mot Folkpartiet och informationsmöte i Sjöbo

IMG_1041

Distrikt Syd har i valrörelsen fått ett oerhört bra stöd från kommunföreningarna, som hjälper oss att anordna och som kommer med initiativ. Fredagen 16/5 var ett lysande prov på detta då det anordnades debatt på Stortorget i Malmö mellan Sverigedemokraternas sakkunnige i EU frågor, Johnny Skalin och Folkpartiets Erik Scheller. Direkt efter debatten åkte Distrikt Syd med Johnny Skalin till medlemsmöte i Sjöbo.

Vi skrev historia!

IMG_0956

-”Johnny tog initiativ och tillsammans med SD Malmö kunde vi ordna så att debatten kunde genomföras.” sa Mikael Eskilandersson. För första gången genom tiderna kunde Sverigedemokraterna hålla ett möte på Stortorget i Malmö helt utan våldsvänsterns skrän.

IMG_0971

Debatten varade ca 80minuter, där Johnny frågade ut Erik Scheller om, bland annat den Svenska välfärden inte har bättre nytta av ett tillskott på dryga 26miljarder per år, pengar som nu går direkt i fickan på EU och om Folkpartiet ser problemen med att den fria rörligheten blivit fri brottslighet.
Erik Scheller från Folkpartiet ställde Johnny Skalin mot väggen men missade målet med frågor om vem SD har som vänner i Bryssel och om den växande högerextremismen i Europa.

Distrikt syd riktar ett enormt tack till Polisen i Skåne som säkrade upp och gjorde en utmärkt insats!
Med vänsteraktivismen hemma i skamvrån stod Sydnytt för dagens tankevurpa. De stod med kameran på marken och vid frågan om de inte skulle filma debatten svarar de ”Nä, det är inget stök så det är inte intressant”. Sverigedemokraterna fråga gav nog en tankeställare om sensationsmedia eller nyhetsmedia, varpå de tog upp kameran och filmade en del av debatten.

Debatten kunde genomföras professionellt tack vare en bra insats från Folkpartiet lokalt, som gav ett bra bemötande i planeringen, och genom SD Malmö med Magnus Olsson, Jörgen Grubb och säkerhetsansvarig Anders Olin. Ett tack skickas till Argamannen AB som hittade en debattmoderator på kort varsel!

Debattörerna var båda nöjda efter dagens debatt, som fick ut sina budskap till de som är för EU och de som är för ett utträde ur EU.

IMG_1041

Från vänster: Erik Scheller (FP), Thomas Gjutarenäfve (debattmoderator), Johnny Skalin (SD)

Dagen slutade inte där för Distrikt Syd. Genom att kidnappa Johnny Skalin och köra ner till Sjöbo fortsatte dagen med medlemsträffen där SD Sjöbo tog initiativet och SD Syd stöttade genom bokning av talare och tidsplanering.

Medias bild av att SD har svårt att hitta personer som vill engagera sig och att vi utgörs av ett gäng arga unga män slogs i spillror tack vare SD Sjöbo! Myten krossades med en talarlista på tre kvinnor och en man.

IMG_1059

Först ut var Marie Wifralius från Ängelholm. Marie talade om varför hon engagerade sig och vilka kval hon stod inför när hon tog steget in i en aktiv roll för SD. Med tankar på sina barns säkerhet och hur hon som kvinna skulle bli bemött tog hon steget in i en aktiv roll för SD så sent som i våras.
-”Jag har inte ångrat det en sekund! Alla jag träffat i partiet är jättetrevliga vanliga människor, folk som bryr sig om framtiden” sa Marie.

IMG_1081

Efter Marie tog Angelika Bengtsson över och  berättade om sin syn på SD´s politik ur ett ungdomsperspektiv. Angelika är kandidat till EU parlamentet och till Riksdagen. I ett humoristiskt tal lyckades Angelika fånga allvaret i, och vikten av att ha olika perspektiv inom politiken.

IMG_1090

Nästa kvinna till orda var Paula Bieler, nummer 6 på både EU valsedeln och Riks valsedel.
Med överlämningen -”Man kan säga att hon är SD´s 6-igaste kvinna” pressenterade konferenciern från SD Syd Paula inför sitt framträdande.

Jämställdhet är viktigt och en stor del i alla politiska områden. Det är dock viktigt att inte försaka säkerhet och lämplighet i en osund jakt på 50/50. Det får komma naturligt och man kan sträva mot det. Dock inte tvinga sig till det. Sveriges osunda tvångskvotering, nej tack, kvinnor kan av egen kraft!
Paula sjöng ut om sitt arbete och skapade en tankeställare för åhörarna, som fick höra om ett ämne där SD har en sund politik, men som är mindre känd än övriga kärnfrågor, men minst lika viktig.

IMG_1101

Paula lämnade över till Stefan Jakobsson, chef för Riksombudsmännen och SD´s egen tidsresenär. Med bra planering och god framförhållning lyckas man med allt man åtar sig. Vi växer så det knakar och det kan göra ont ibland. I sina resor runt om i landet har Stefan sett, att med tillväxten har även sammanhållningen styrkts. Alla stödjer varandra och det märks!
-”Jag är redan framme vid 2018 och här står vi inför nya utmaningar!”

IMG_1109

Deltagarna passade på att skicka en hälsning till en blivande statsminister!

Sverigedemokraterna Distrikt Syd skickar ett stort tack till alla som var med och tog initiativ, planerade och hjälpte till.

Debatten i Malmö: Johnny Skalin, Magnus Olsson, Jörgen Grubb, Anders Olin, Erik Scheller (FP), Fredrik Sjögren (FP), Polisen Skåne och Polisen Malmö och Matthew Bonnor Distrikt syd.

Medlemsmötet i Sjöbo: Anders Nilsson och hela SD Sjöbo, Johnny Skalin, Angelika Bengtsson, Paula Bieler, Stefan Jakobsson och Marie Wifralius.

För Distrikt Syd

Matthew Bonnor