Interpellation angående anvisning av ”nysvenskar” | Sverigedemokraterna i Sjöbo

Interpellation angående anvisning av ”nysvenskar”

I torsdags 2016-12-14 så hade vi uppe en interpellation angående ”nysvenskar”.

Se interpellation i sin helhet i länk nedan:

Interpellation angående anvisning av nysvenskar

Svaret hade vi fått innan och det såg ut så här, se länk nedan:

Svar angående nysvenskar

frågetecken

Debatten i kommunfullmäktige blev inte så livlig :

Vår gruppledare Lars-Wilhelm frågade kommunalrådet Stefan Lundgren om det inte var dags att sätta ned foten gällande att vi inte har bostäder samt ekonomi att bygga nya, och därmed inte har möjlighet att ta emot fler nysvenskar.

Det blev inget direkt svar på om vi skulle sätta ned foten utan Lundgren pratade ekonomi runt Sjöbo Hem, och att vi hade råd att bygga. Vi har inga pensionsskulder som många andra kommuner har och det är riktigt, men vi betalade av dessa pensionsskulder just för att vi inte ska ha så mycket skuld i kommunen, och då ska vi inte lägga det på att bygga lägenheter till nysvenskarna.

Sedan ställde Cecilia Ohlsson Karlsson,S,en fråga till vår gruppledare som hon kallade för ”gammelsvensk”,jag vet inte om hon tyckte det var förnedrande men det tycker i alla fall inte jag. Vi ska vara stolta över våra ”gammelsvenskar” som byggt upp vårt Sverige. Jag är gärna en ”gammelsvensk”. Men frågan var om SD har någon bostadspolitik och hur vi i så fall tänker.

Givetvis har vi en bostadspolitik men i den ingår inte att vi ska belåna våra medborgare  för att bygga hus till nysvenskar. Vi har inte kunnat bygga till ex. våra ungdomar och äldre och hemlösa när det behövts så varför så bråttom nu? Men helt klart vill SD bygga lägenheter till de äldre och ungdomar och hemlösa i vår kommun som behöver det,och i den diskussionen är SD gärna med.

016

Allra sista ordet får vår hedersordförande Bengt Ohlsson, han ställde frågan om kommunens borgensåtagande  är ”gränslöst”?

Vid tangentbordet