Insändare om besparingar 2015 och vinster 2016 i äldrevården | Sverigedemokraterna i Sjöbo

Insändare om besparingar 2015 och vinster 2016 i äldrevården

Artikel i Ystad allehanda 2016-11-01 :

Vår reflektion på denna och på 2015 års besparingar blev en insändare i Ystad allehanda idag 2016-11-05.

Vi  brinner för våra äldre och anser att om man får möjlighet så ska de få lite extra guldkant på tillvaron. Efter 2015 års besparingar var de värda en extra resurs i hemtjänsten, som kan ge dem den där lilla extra tiden så att de känner sig hörda och uppskattade.Den extratid man tagit ifrån dem när man komprimerat tiderna för de anställda som är ute i hemmen hos de äldre.

Insändaren såg ut så här:

brinnande hjärta

Dagens artikel i YA, om att Vård och Omsorg ska satsa mer pengar på olika personalgrupper.

Visst bli man glad när man läser den? Men vi blir också fundersamma.

Vi har ett antal partier som sitter och styr vår kommun. De har hand om ekonomin för ca 19000 medborgare.

För oss innebär det ansvar och långsiktighet. Vi anser inte att man agerat så, när man 2015 gör besparingar inom äldrevården för att nästa år ha fyra miljoner plus. För oss är det inte ansvar och långsiktighet.

Under 2015 så gav de styrande besparingskrav till Vård och omsorgsnämnden då man fick höja högkostnadsskydd och andra avgifter( bland annat måltidsavgifter) samt lägga till nya avgifter.

Man har komprimerat tiderna hemma hos de äldre, vilket innebär att ”Agda och Edvin” inte kan få den lilla extra pratstunden, för det har inte personalen tid till.

I våras så utredde man bland annat vad det skulle kosta att utreda egenansvar på rullatorer.

Alla dessa besparingar samt utredningar om de samma har med andra ord gjorts det senaste året. Nu vill man använda pengarna man får i resursfördelning till bland annat att anställa fler sjuksköterskor. Det är bra, men vad man inte berättar är att vi kommer att få fler sjuka i hemmen enligt den nya sjukvårdsreformen.

Ytterligare någon administratör och vaktmästartjänst ska tillsättas. Vi säger inte att detta inte behövs men är det framförhållning och god ekonomi och gynnar det våra sjuka och äldre som vi har i vården idag?

Ska det fungera så här, att vi ena året låter de äldre betala mer avgifter osv. för att nästa år ha mer pengar över som man lägger på anställda som ändå inte får ägna ”kvalitetstid ” ute i verksamheterna hos de äldre?

Sedan kan man undra vad som händer nästa år när den nya sjukreformen ska inplanteras ännu mer i kommunerna. Blir det ont om pengar då igen? Ska man då avskeda någon av de man anställer nu, eller ska vi då dra in mer hos de sjuka och äldre för att man får besparingskrav från kommunfullmäktige, för att pengarna inte räcker till?

Vi önskar Vård och Omsorg lycka till i deras arbete med följande ord i minnet: SD kommer att kämpa för att det inte kommer att läggas fler höjningar eller nya avgifter på äldre och sjukvård, mer än indexhöjningar och lönehöjningar, om det kommer besparingar framöver. Vi tycker att de som byggt upp vår välfärd är värda den, utan att behöva betala ännu mer av den dåliga pension som många har idag.

Sverigedemokraterna Sjöbo