Insändare i YA: Vad gör oss till ett vänsterparti? | Sverigedemokraterna i Sjöbo

Insändare i YA: Vad gör oss till ett vänsterparti?

Fredagen den 22/9-2017 så fanns det en helsida med Sjöbo kommuns kommunalråd Magnus Weberg i Ystad Allehanda:

Sjöbos viktiga vägval

Sverigedemokraterna i Sjöbo anser sig vara ett mittenparti med egna åsikter och därför skickade vi in en insändare angående ovanstående ”opinions artikel”. Denna finns i YA idag 2017-09-26.

Weberg, vad gör oss till ett vänsterparti?

Ystads allehanda har satt överskriften.

”Citat: Weberg,vad gör oss till ett vänsterparti? Slut citat”

Här kommer insändaren:

”Sjöbos viktiga vägval för Moderaterna är tydligen om M ska samarbeta med Sverigedemokraterna efter valet, enligt Petter Birgersson i Ystads allehanda!

Vi tycker att det är intressant att vi är ett så viktigt parti att vi är Moderaternas viktiga vägval.

Vi tycker också att vi skulle vilja räta ut några påstående.

SD ligger närmre Vänstern än S säger Weberg vilket han sa första gången i juni efter vår budget prognos för 2018.

Vad är det då i vår budget som gör att han anser att vi ligger åt vänsterhållet?

Kan det vara att vi ansåg att skatten måste höjas i budgetprognosen med tanke på de höga utgifter som bland annat M ålagt oss genom bygget av simhallen i Sjöbo och idrottshallen i Lövestad?

Kan det bero på att vi genom att höja skatten med endast 15 öre ansåg att då hade vi råd att ge de äldre gratis trygghetslarm och två rullatorer vid behov och inte göra indragningar på personal i grundskola/förskola / fritidshem?

Kan det vara så att Weberg tycker att vi drar åt vänsterhållet därför vi inte vill höja de äldres avgifter eller neka de som behöver det ett särskilt boende?

Kan det bero på att vi förorda att alla behöriga lärare skulle få samma höjning av sina löner som de fått som fått lärarlyftet genom statsbidrag?

Kan det bero på att vi vill ge barnen i förskolan och grundskolan och dess personal de bästa förutsättningarna för att de ska känna trygghet och få den kunskap som alla barn har rätt till utifrån deras behov?

Vi vet att Vänstern anses vilja att allt ska vara gratis och den politiken står inte Sverigedemokraterna för, men vi anser att alla barn ska ha samma förutsättningar att lyckas här i livet samt att de som byggt upp vårt samhälle är värda en god vård på äldre dar.

Weberg talar för Moderaterna i Sjöbo och då får vi förutsätta att Moderaterna inte vill värna om våra barn och äldre eftersom han anser att vi inte ligger på samma linje som dem. Vi får också anta att de gör skillnad på våra medborgare eftersom jag aldrig hört honom säga att ensamkommande eller ”nysvenskar” inte ska ha något gratis.

Sist men inte minst Weberg så säger du att om M får dåligt resultat så sitter du inte kvar, det är väl ett dåligt budskap till dina väljare? Du kommer alltså att svika dem som lägger en röst på dig om du inte får sitta vid makten?”

Sverigedemokraterna i Sjöbo

Lars-Wilhelm Larsson