Hyra Husargården för ensamkommande barn? | Sverigedemokraterna i Sjöbo

Hyra Husargården för ensamkommande barn?

frågetecken

Familjenämnden 2015-11-20 .

Angående punkten som tog upp att vi skulle skriva hyreskontrakt med Husargården. Sjöbo kommun vill hyra för att ha bostad till ensamkommande barn.

Särskilt yttrande hyreskontrakt Husargården

Vi i Sverigedemokraterna anser inte att vi ska erbjuda/anta så höga hyror från Sjöbos verksamheter att de ej kan tacka nej, på grund av stora ekonomiska förtjänster, till att lägga ner en för Sjöbo inbjudande och speciell restaurang och Bed and Breakfast verksamhet för att där ska drivas verksamhet för ensamkommande barn.

Detta innebär att Sjöboborna samt resande och turister får ett idylliskt och pittoreskt boende mindre. En verksamhet som man kunnat rekommendera de som vill bo och äta på ett naturnära ställe.

Sverigedemokraterna vet att lagarna säger att vi måste ta emot ensamkommande barn, men vi vet också att förvaltningen går på knäna och ibland får man inse att man måste sätta ner foten/fötterna. Troligtvis så kommer vi att få göra det ganska snart om det fortsätter i samma takt så därför anser vi att man bör göra det redan nu.

Därför reserverar vi oss mot att:
Skriva kontrakt med Husargården. Vi anser att vi redan nu måste sätta ner foten och säga att kommunen har använt de bostadsalternativ som finns i Sjöbo kommun.
Sjöbo den 19/11-2015

Mariana Ramelius                                                                    Fredrik Jönsson

Ordinarie ledamot Familjenämnden                           Ordinarie ledamot Familjenämnden