Frågor angående arvoden! | Sverigedemokraterna i Sjöbo

Frågor angående arvoden!

imp

Inkomna frågor angående arvoden!

Vi har år 2016 och med andra ord har vi firat både jul och nyår sedan jag skrev sist.

Vi i Styrelsen i SD Sjöbo vill passa på att önska er ett bra 2016 och vi hoppas att ni kämpar med oss för att få ett bättre Sverige för oss alla.

SD växer och jag får dagligen åsikter och frågor från våra medlemmar som blir alltfler för varje dag.

Vi börjar närma oss ett årsmöte och en ny styrelse ska utses för ett nytt verksamhetsår.
Styrelsen styr över föreningen och det innebär att de ska sköta, ekonomin, ordna utbildningar, medlemsmöten och vara SD:s ansikte utåt. De ska även stötta den parlamentariska gruppen(politiska gruppen).Föreningens ekonomi består av kommunbidrag och det ska räcka till mycket och framförallt så tänker vi på att spara till de kommande valen samt anordna utbildningar framöver.

Nu när det är tid för val av styrelse har jag ett antal gånger fått frågan:

Hur mycket har en ordförande i lön?

Därför tänkte jag nu redogöra för lite arvoden i politiken på kommunnivå.

Allt arbete i styrelsen är ideelt med andra ord varken ordförande , kassör, sekreterare eller ledamöter får något arvode . Vi som sitter där arbetar för att vi har ett intresse att vårda föreningen så att vi kan utbilda folk och göra bra valkampanjer. Att sitta i styrelsen är också ett bra sätt att se om man trivs med varann och vill fortsätta inom partiet.

Allt arbete inom den parlamentariska gruppen är också ideelt och det gör vi för vårt Sverige och av intresse av att försöka förändra till det bättre i vår kommun . Vi diskuterar politik och kommer överens om hur vi ska rösta i de olika frågorna som tas upp i nämnder och KF. Vi är ute och visar oss i olika sammanhang och delar ut broschyrer med mera.

Däremot den dag man blir invald i någon nämnd eller KF så utgår ett arvode. Då får man betalt för de timmar som man befinner sig på mötet samt dubbelt betalt första timmen för att man räknar med att det tar en timme att läsa in sig därhemma innan mötet.

Så vi blir inte rika på pengar men vi blir rika på kärlek …………………………………Kärleken till Sverige !

Vi hoppas att ni vill dela lite fritid med oss framöver och när 2018 kommer är vi utbildade och många erfarenheter rikare och då behöver vi massor av namn till våra vallistor. Förhoppningsvis så behöver vi mycket folk i nämnder och kommunfullmäktige och kanske kan vi knipa någon ordförande plats i någon nämnd och där utgår då arvode från kommunen

Med dessa ord säger jag välkommen till oss.

Mariana Ramelius/Ordförande SD Sjöbo